divendres, 4 de novembre del 2016

INFORMACIÓ AL VOLTANT DE LA QÜESTIÓ DELS DEURES

REFLEXIÓ SOBRE ELS DEURES AL CEIP SEVERÍ TORRES
Amb motiu de la convocatòria per part de CEAPA (Confederació Espanyola d’Associacions de Pares i Mares) de la campanya «Novembre 2016: caps de setmana sense deures», l’AMPA del CEIP Severí Torres va decidir encetar un espai de diàleg i de reflexió obert a la comunitat educativa del centre. El primer pas va ser passar una consulta a les famílies i als docents per conéixer la realitat dels deures en el nostre centre tenint en compte totes les parts implicades. S’han arreplegat 36 qüestionaris de les famílies i 6 del professorat.
Del qüestionari de les famílies es desprén que:
  • Un 66% de l’alumnat porta deures a casa tots els dies.
  • Un 42% de l’alumnat dedica al voltant d’una hora diària a fer-los i un 14% hi dedica més de dues hores.
  • Un 89% de l’alumnat porta deures de manera habitual els caps de setmana.
  • La meitat de l’alumnat fa els deures sol i l’altra meitat necessita ajuda.
  • Un 56% de les famílies consideren adequada la proporció de deures segons l’edat i el nivell, mentre que un 38% la consideren excessiva.
  • Un 60% de les famílies creuen que els deures són necessaris.
En general, les famílies demanen proporcionalitat i racionalització dels deures; diuen que són necessaris però «sense abusar» i «en quantitat adequada»; rebutgen les activitats mecàniques i repetitives, i prefereixen els deures relacionats amb el foment de la investigació i la creativitat.
Pel que fa als docents, del qüestionari es desprén que:
  • Una tercera part dels participants diu que posa deures diàriament, amb una dedicació estimada de 30 minuts més o menys.
  • Un 83% diu que no posa deures els caps de setmana.
  • Un 80% diu que planteja activitats diferents de les tradicionals.
  • La meitat dels enquestats opina que els deures són una metodologia de treball imprescindible per completar i reforçar el treball de l’aula.
Com a activitats complementàries a l’enquesta, el dia 22 de novembre es va organitzar una xarrada formativa i un col·loqui sobre els deures. En la xarrada, a càrrec de les orientadores educatives del SPE V-16 d’Alberic Carmen Cruzà Boix i Inma Sala Martí, s’analitzava com gestionar els deures a casa. L’activitat va comptar amb l’assistència de 20 pares i mares interessats en el tema.
Després va tindre lloc, al menjador del centre, un col·loqui obert a tota la comunitat educativa, al qual assistiren 6 mestres, 17 pares i l’orientadora educativa del Severí. Primer es van exposar els resultats de les enquestes i posterioment es va obrir un torn de paraula. Els principals temes que es van tractar van ser:
  • La falta de coherència a l’hora de posar deures entre els diferents nivells. Una mare va afirmar que la seua filla de 5 anys portava una fitxa setmanal de deure per a casa i que, en canvi, els xiquets de primer no en porten.
  • La càrrega excessiva de deures en alguns casos.
  • La necessitat de diàleg sense enfrontaments entre famílies i professorat. Els participants van considerar que el col·loqui era molt positiu perquè suposava un apropament entre famílies i mestres.
  • La percepció de distanciament entre famílies i docents a nivell social, no únicament al Severí.
  • La preocupació, per part dels mestres, de seguir una línia coherent en relació als deures. Actualment s’està treballant este tema en el Claustre.
  • La necessitat de coordinació amb l’AMPA de l’IES Vicent Gandia per facilitar i garantir una continuïtat en este tema a través del Pla de Transició.
  • La necessitat de treballar junts, de comunicació, de diàleg entre famílies i mestres.
  • La confiança en el professorat.
  • La necessitat i la voluntat d’aconseguir una comunitat educativa cohesionada.
Amb aquest col·loqui s’ha posat de manifest els fruits de la primavera educativa i l’oportunitat que té la comunitat educativa del Severí de créixer per la millora de la convivència i d’adaptar-se a la nova realitat social i educativa.
AMPA CEIP SEVERÍ TORRES
Villanueva de Castellón, a 22 de novembre del 2016






Benvolguda comunitat educativa, 
Vos informem que diferents confederacions de famílies (CEAPA, FAPA i Gonzalo Anaya) han proposat, per al mes de novembre, una vaga de deures per al cap de setmana. L’objectiu és cridar l’atenció sobre la necessitat de reflexionar al voltant d’aquesta qüestió i sensibilitzar a docents i famílies. És per això que l’AMPA del Severí Torres ha decidit posar en marxa una campanya de diàleg i participació per conèixer les diferents opinions al respecte i amb un únic objectiu: arribar a un consens que garantisca la millor educació possible per als nostres fills i filles. Aquesta campanya tindrà quatre línies d’acció: 
  • Consulta electrònica a les famílies sobre els deures al Severí. 
  • Consulta electrònica als docents sobre els deures al Severí. 
  • Assamblea oberta a famílies i docents amb la participació d’algun membre de les confederacions convocants per tal de poder posar en comú tots els arguments. Tots i totes, famílies i docents, hem de participar d’aquest debat. 
  • Proposta de creació d’una comissió de deures als Severí que treballe per una proposta de consens i de qualitat. 

Amb aquesta carta oberta, volem convidar a tota la comunitat educativa a participar del debat. És una demanda social que no podem defugir i a la qual hem de donar resposta. És per això que us convidem a tots vosaltres a sumar-se a aquesta iniciativa. Aquelles famílies i docents que se sumen a la vaga de novembre, hauran de presentar un escrit davant el tutor/a o la direcció del centre.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada